In hoeverre onderschrijft u de volgende stelling?
Afvalverwerking is een Europese markt. Het stopt niet bij de landgrenzen. Nederland importeert zo’n 1,5 miljoen ton restafval per jaar, omdat omringende landen onvoldoende verbrandingscapaciteit hebben en hun afval anders moeten storten. Nederland exporteert zelf 19,5 miljoen ton afvalstromen waar Nederland zelf onvoldoende verwerkingsmogelijkheden voor heeft. Met Europese samenwerking kunnen we afval zo goed mogelijk verwerken.
'Nogmaals: BBB heeft het standpunt dat je dát daar moet verwerken waar het kosteneffectief en efficiënt kan: BBB is principieel tegen kapitaalvernietiging, zeker als er een markt voor is.'
De Verenigde Naties stelt dat we wereldwijd de uitstoot van het agressieve methaan met 45% kunnen verminderen en dat de aarde dan 0,3 graden Celsius minder zal opwarmen. Volgens de VN kan Europa een grote rol kan spelen bij het voorkomen van het storten van afval, onder andere door meer restafval te verwerken in afvalenergiecentrales en recyclinginstallaties. Vindt u dat het kabinet voldoende luistert naar dit advies van de VN?
'Recent zijn op de klimaattop COP26 afspraken gemaakt over methaanreductiedoelen, de manier waarop dat zal gebeuren zal de komende periode in de Kamer besproken worden. Daarbij zullen wij de potentiële reductie van methaan via afval structureel bij het kabinet onder de aandacht brengen.'
Wat vindt u ervan dat er beleid wordt ontwikkeld om de import van 1 á 1,5 miljoen ton restafval economisch onrendabel te maken, terwijl we als Nederland volop andere afvalstromen (onbelast) exporteren, waaronder 1 miljoen ton gevaarlijk afval?
'BBB is fel tegen oneerlijke handelspraktijken of praktijken die anderszins een ongelijk speelveld initiëren. Dat geldt ook op het gebied van afval.'
Wat vindt u ervan dat I&W telkens weer lijkt te ontkennen dat minder import in Nederland leidt tot meer stort in andere Europese landen, terwijl dit met klem wordt tegengesproken door de Jarno Stet, beleidsmedewerker van de City of Westminster in Londen?
'Het gaat uiteindelijk om de feiten. Als het aantoonbaar is dat er meer gestort wordt op het moment dat de export naar Nederland te duur is, dan is het onze verantwoordelijkheid dat te voorkomen. Het milieu en het klimaat zijn daar niet bij gebaat. Een integrale benadering en samenwerking met lidstaten is op den duur cruciaal om alle gestelde doelen te behalen, afschuiven van verantwoordelijkheid past daar niet in thuis.'
Begrijpt I&W (en een deel van de Kamer) niet dat de Nederlandse importbelasting op afval haaks staat op het streven van de Europese Commissie om het storten van huishoudelijk restafval in 2035 terug te brengen naar 10 procent? Nu wordt een kwart van dit restafval gestort terwijl de Nederlandse AEC’s dit voor een deel kunnen voorkomen.
'Voor eindgebruikers kan de onlogische wet- en regelgeving veel frustratie opleveren. BBB is een partij die gezond verstand wil terugbrengen in Den Haag en dit punt is zeker belangrijk om goed onder de aandacht te brengen en blijven brengen. Binnenkort hebben wij een gesprek met de minister van I&W en dit zullen wij dan ook naar voren brengen.'
De FNV heeft al het kabinet al diverse keren opgeroepen om te stoppen met de importheffing op afval. De vakbond wijst op de verhoogde CO₂ uitstoot, maar vreest ook dat 7.500 banen op de tocht komen te staan van mensen die werken bij de afvalenergiecentrales of bij ‘toeleveranciers’ (chauffeurs, installatiemonteurs en schoonmakers). Begrijpt u die angst?
'Zeker, uiteindelijk is bij alles het kostenplaatje vaak doorslaggevend. Als door een overheidsbelasting de capaciteit van de afval- energiecentrales niet benut kunnen worden, heeft dat consequenties. Eigenlijk komt dit heel erg overeen met het landbouw- en plattelandsbeleid, dat heel onrechtvaardig kan zijn. Mede daar is de kiem voor het ontstaan van BBB gelegd. BBB vindt dat discussies op eerlijke en transparante data gevoerd moet worden. Het kan niet zo zijn dat we hier bepaalde ingrijpende keuzes greenwashen, terwijl er tegelijkertijd per saldo elders een grotere milieu-impact te verwachten valt. Of het nou over landbouwproducten gaat of afval: de kern blijft hetzelfde. Wij zullen ons uiterste best doen voor behoud van onze efficiënte en innovatieve sectoren, dat ook recht doet aan alle hardwerkende mensen uit die sectoren. Het lijkt soms in de maatschappelijke discussie alsof deze sectoren of hun werknemers werk doen dat ondergeschikt is aan de universitair geschoolden, maar niets is minder waar. Als deze sectoren hun werk twee weken neer zouden leggen, loopt heel Nederland in de soep. En van de beroepen waar men uitsluitend met de theorie bezig is, is dat allerminst het geval. Wij koesteren dat in elk geval.'
Wat verwacht u van de nieuwe minister en de nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat met betrekking tot afvalverwerking?
'Ik ga er vanuit dat alle nieuwe bewindspersonen ook met een frisse blik naar hun beleid en ministeries kijken, en welicht ook zaken anders aan gaan pakken dan hun voorganger. Op bepaalde gebieden is stabiel beleid natuurlijk erg belangrijk, maar zeker op het gebied van circulariteit is het noodzakelijk efficiëntie te benutten én gebruik te maken van bestaande structuren. BBB kijkt met een praktische en pragmatische blik naar beleid, een beleid met gezond verstand. En dit zullen wij ook doen met de nieuwe minister.'
Nederland wil in 2050 een circulaire economie hebben. Acht u dat haalbaar?
'Ik ben geen voorstander van het vastleggen van harde doelstellingen, omdat je gaandeweg altijd niet ingecalculeerde obstakels tegenkomt en er ook vaak veel onzekerheden in plannen zitten. Ook zullen er linksom of rechtsom altijd verliezen zijn en is circulariteit alleen tot op zekere hoogte bereikbaar. Dat we gaan voor het optimum, daar sta ik wel achter. Verspilling tegengaan, hernieuwbare bouwmaterialen en energie en het zoveel mogelijk herbenutten van grondstoffen is een goed streven, en dat staat nu volop op de agenda.'